Sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim görenüniversite öğrencilerinde abdominal obezitesıklığı ve yeme farkındalıklarının değerlendirilmesi
Abstract
Amaç: Bu araştırma, sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören üniversite öğrencilerinde abdominal obezite sıklığını ve yeme farkındalıkları düzeylerinin değerlendirilmesi amacıyla yapıldı. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı, kesitsel ve ilişki arayıcı tasarımda yapılan araştırmanın örneklemini, 01 Ekim 2018 – 04 Ocak 2019 tarihleri arasında Biruni Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 972 öğrenci oluşturdu. Araştırmanın verileri, “Öğrenci Tanılama Formu”, “Yeme Farkındalığı Ölçeği (YFÖ)” ve mezura ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistiksel metotların (ortalama, standart sapma, frekans, yüzde) yanı sıra Student-t Testi, Tek Yönlü ANOVA, Tukey HSD Post-hoc testi, Pearson Korelasyon Analizi kullanıldı. Sonuçlar p<0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirildi. Bulgular: Öğrencilerde abdominal obezite sıklığı kadınlarda %14, erkeklerde ise %57.7 olarak belirlendi. Öğrencilerin yeme farkındalıkları YFÖ-30 ortalama puanı 97.63±13.26 ile yüksek düzey olarak saptandı. Öğrencilerin en yüksek puan alınan ölçek alt boyutu ”yeme kontrolü” iken, en düşük puan alınan alt boyut ise “yeme disiplini” olarak belirlendi. Sonuç: Öğrencilerde BÇ ölçümüne göre abdominal obezite sıklığı %20.9 olup, öğrencilerin yeme farkındalık düzeyleri yüksektir. Öğrencilerin BÇ değeri yeme farkındalık düzeyini etkilememektedir. Objective: The aim of this study is to evaluate the frequency of abdominal obesity and the level of eating awareness in university students studying at the Faculty of Health Sciences. Materials and Methods: The sample of the research conducted in descriptive, cross-sectional and interrelated design was composed of 972 students who were studying at Biruni University Faculty of Health Sciences between 01 October 2018 and 04 January 2019. The data of the study were collected with Student Diagnostic Form, Mindful Eating Questionnaire(MEQ) and a tape measure. Descriptive statistical methods (mean, standard deviation, frequency, percentage) as well as Student- Test, One-Way ANOVA, Tukey HSD Post-hoc test, Pearson Correlation Analysis were used to evaluate the data. Results were evaluated at p <0.05 significance level. Results: The frequency of abdominal obesity was determined as %14 in females and %57.7 in males. Student’s eating awareness MEQ was found to be high with an average score of 97.63 ± 13.26. While the subscale of the students with the highest score was 'eating control', the lowest score was determined as 'eating discipline'. Conclusion: According to the waist circumference measurement, abdominal obesity frequency is %20.9 and students have high eating awareness levels. The waist circumference values of students do not affect the level of eating awareness
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [120]
The following license files are associated with this item: