Otizm spektrum bozukluğu olan ve normal gelişim gösteren çocuklarda anne-çocuk etkileşiminin karşılaştırılması

View/ Open
Date
2016Author
Doğan, YaseminÖzdemir, Selda
Selimoğlu, Ömür Gürel
Özkubat, Ufuk
Töret, Gökhan
Duman, Ayşe Tuba Ceyhun
Metadata
Show full item recordAbstract
Bu araştırmada otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuğa sahip (n=34) annelerin ve normal gelişim gösteren (NG) çocuğa sahip (n=28) annelerin ebeveyn-çocuk etkileşimi sırasında sergiledikleri etkileşimsel davranışları karşılaştırılmıştır. Araştırma kapsamında çalışma grubunda yer alan annelerin serbest oyun bağlamında çocukları ile etkileşimlerinin video kayıtları alınmıştır. Kayıtlar anne davranışları için oluşturulan beş kategori ve annelerin çocuklarına sunduğu pekiştireçlerin analizi ile incelenmiştir. Anne etkileşimsel davranışları kategorileri; yönlendirici olma, başarı odaklı olma, yanıtlayıcı olma, sıcak olma ve etkileşimsizliktir. Araştırma bulguları OSB"li çocuğu olan annelerin NG"li çocuğu olan annelere oranla daha fazla yönlendirici vedaha az yanıtlayıcı etkileşimsel davranışlar sergiledikleri yönündedir. Araştırma bulguları erken çocukluk döneminde OSB"li çocuğu olan ve NG"li çocuğu olan annelerin çocuklarına yönelik etkileşimsel davranışları bağlamında tartışılmış ve ileride yapılacak araştırmalara yönelik önerilere yer verilmiştir. This study compares the interactional behaviors of mothers of children with autism spectrum disorders (n=34) and mothers of typically developing children (n=28) through mother-child dyads. Participating mothers and their children were recorded while playing in an unstructured environment. Data were analyzed using five distinct mother interactional behavior categories and mother reinforcements used during the interactions. Mother interactional behaviors were: Directiveness, achievement orientation, responsivity, warmth and un-engagement. Study results were discussed in regard to the interactional behaviors of mothers of children with ASD and TD with their children and suggestions for future research were provided.
Source
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim DergisiVolume
17Issue
1Collections
The following license files are associated with this item: