Özel öğrenme güçlüğü olan ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin sesli okuma ve konuşma prozodileri arasındaki ilişki
Özet
Günümüzde İlköğretim seviyesinde öğrenim görmekte olan her sınıf seviyesinde öğrenme güçlüğü tanısı konmuş öğrenci bulunmaktadır. Öğrenme Güçlüğü ise kendisini 4 şekilde gösterir. Bunlar; Okuma bozukluğu (Disleksi), Aritmetik bozukluğu (Discalculi), Yazılı anlatım bozukluğu (Disgrafi), Adlandırılamayan öğrenme bozukluğudur. Bu problemlerin erken yaşta ve zamanında tespit edilmesi eğitim ve öğretimin kalıcı doğru ve destekleyici bir biçimde devam etmesi adına önem taşımaktadır. Sesli okuma ve konuşma prozodileri öğrencilere özel öğrenme güçlüğü tanısının konulmasında belirleyici unsurlardandır. Bu araştırmanın amacı Özel öğrenme güçlüğü olan ilkokul 3.ve 4.sınıf öğrencilerinin sesli okuma ve konuşma prozodileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2020/2021 Eğitim Öğretim Yılı Güz Döneminde İstanbul İli Avrupa Yakasında bulunan özel ve devlet okullarının 3. sınıflarında okuyan özel öğrenme tanılı 75 öğrenci ve 4. sınıflarında okuyan özel öğrenme tanılı 75 öğrenci olmak üzere 150 öğrenci ile çalışma yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla "Prozodik Okuma ve Prozodik Konuşma Ölçeği" kullanılmıştır. Toplanan veriler belirlenmiş bazı faktörlere göre (cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, kardeş sayısı gibi değişkenler) gruplar arasında anlamlı bir fark olup olmadığının tespit edilmesi amacıyla "t" testi ve "tek yönlü varyans analizi" (Anova) kullanılarak yorumlanmıştır. Yapılan çalışma sonucunda özel öğrenme güçlüğü olan ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin sesli okuma ve konuşma prozodileri arasında genel olarak doğrusal ilişki olduğu, konuşma prozodilerinin sesli okuma prozodileri üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Prozodik konuşmanın sınıf düzeyi ve kardeş sayısından etkilendiği, prozodik okumanın cinsiyet ve sınıf düzeyinden etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. In today's World, there are students diagnosed with learning disability at every grade level studying at primary education level. Learning Difficulty manifests itself in 4 ways. These; Reading disorder (Dyslexia), Arithmetic disorder (Dyscalculia), Written expression disorder (Dysgraphia), Unidentified learning disorder. It is important to identify these problems at an early age and on time for the continuation of education and training in a permanent, correct and supportive manner. Reading prosody and speech prosody are determining factors in diagnosing special learning disabilities. The aim of this study is to examine the relationship between vocal and speech prosody of primary school 3rd and 4th grade students with special learning disabilities. In the research, correlational design of the quantitative research methods, was used. The study was conducted with 150 students, including 75 students with specific learning disabilities in the grade 3. and 75 students with specific learning disabilities in the grade 4. of private and state schools in the European Side of the 2020/2021 Academic Year in Istanbul. "Prozodic Reading Scale and Prosodic Speech Scale" was used to collect data in the study. The collected data were analyzed using the "t" test and "one-way analysis of variance" (Anova) to determine whether there is a significant difference between the groups according to certain factors (variables such as gender, class level, mother's education level, father's education level, number of siblings). As a result of the study, it was observed that there was a linear relationship between the reading and speech prosodies of primary school 3rd and 4th grade students with special learning disabilities, and the speech prosody were effective on the reading prosody. It was concluded that prosodic speech was affected by grade level and number of siblings, and prosodic reading was affected by gender and grade level.
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: