Akran zorbalık durumlarına göre ergenlerin algıladıkları babalık rollerinin karşılaştırılması
Abstract
Bu çalışmada, akran zorbalık durumlarına göre ergenlerin algıladıkları babalık rollerini karşılaştırmak amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemiyle yapılan çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim yılında Eyüp ve Fatih ilçelerinde 8. sınıfta öğretim gören 356 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Akran Zorbalığı Ölçeği: Kendini Bildirim Formu", "Babalık Rolü Algısı Ölçeği" ve alt amaçlar doğrultusunda hazırlanan "Kişisel Soru Listesi" kullanılmıştır. Elde edilen veriler IBM SPSS Statistics 24.00 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda çalışma grubundaki ergenlerin akran zorbalık durumları zorba, kurban ve nötr olarak tespit edilmiş ve aynı ergenlerin babalık rolü algıları ile demografik bilgileri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgulara göre ergenlerin zorba, mağdur ve nötr olmasıyla babalık rolü algıları arasında anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Babalık rolü algı düzeyi arttıkça ergenlerin zorba veya mağdur olma durumları azalmakta yani nötr olan ergenlerin sayısı artmaktadır. Buna göre, ergenlerden zorba veya mağdur olmayanları yani nötr olan ergenlerin babalık rolü algılarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada ayrıca ergenlerin akran zorbalık durumları ve algıladıkları babalık rolleri ile ergenlerin demografik özelliklerinden cinsiyet, algıladıkları aile gelir düzeyi, akademik başarı, anne baba tutumu, sorunlarını paylaştıkları kişi, arkadaş grubuna dahil olma arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. In this study, it was aimed to compare adolescent perceptions of the paternity role based on peer bullying status. The relational screening model was used in the study conducted with the quantitative research method. The participants of the research consists of 356 eigth grade students attending school in the Eyüp and Fatih districts in 2019-2020 academic year. In our study, the following data collection tools were used: "Peer Bullying Scale:Self-Report Form", "Fatherhood Role Perception Scale," and a "Personal Question List" prepared in light of the research subgoals. The data obtained was analyzed using the IBM SPSS Statistics 24.00 program. Adolescents, participated in our study fell into one of three peer bullying statuses: bully, victim or neutral. The perception of the fatherhood role of these same adolescents was comparatively examined based on the demographic information that was collected. According to the research findings, there is a significant relationship between adolescents' peer bullying status and their perceptions of fatherhood role. As the fatherhood role is perceived more positively, the occurance of bullying or victimhood decreases. Accordingly, it was found that adolescents who are neither bullies nor victims (that is, adolescents who are neutral) have a more positive perception of the fatherhood role. The study also found a significant correlation between adolescents' peer bullying status, the perception of the father role and the following demographic characteristics: gender, perceived family income level, academic success, parental attitude, the individual with whom they share their problems, and inclusion in a friend group.
Collections
The following license files are associated with this item: