Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına yönelik yeterlilikleri ile kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygu tutum ve kaygıları arasındaki ilişki
Abstract
Milli Eğitim bakanlığına bağlı tüm devlet ve özel okullarda birçok kaynaştırma öğrencisi eğitim görmektedir. Bu nedenle eğitimin ilk basamağı olan ilkokul kademesinde öğrenim gören kaynaştırma öğrencileri için sınıf öğretmenleri önem taşımaktadır. Sınıf öğretmenlerinin bu öğrenciler hakkındaki bilgi ve eğitim düzeyi ile duygu, tutum ve kaygıları arasında önemli bir ilişki bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarına Yönelik Yeterlilikleri ile Kaynaştırma Eğitimi ile İlgili Duygu Tutum ve Kaygıları Arasındaki İlişkinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2020/2021 Eğitim Öğretim Yılı Güz döneminde İstanbul Avrupa Yakasında bulunan özel ve devlet okullarında görev yapan rastgele seçilen 150 sınıf öğretmeni ile çalışma yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla 'Kaynaştırma Eğitimi ile İlgili Duygular, Tutumlar ve Kaygılar Ölçeği' ile 'Kaynaştırma Uygulamalarında Öğretmen Yeterliliği Ölçeği 'kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda her iki ölçeğin tüm alt boyutlarında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Toplanan veriler belirlenmiş bazı faktörlere göre (cinsiyet, deneyim süresi, hizmet içi eğitim alma, çevresinde engelli birey olma durumu gibi değişkenler) gruplar arasında anlamlı bir fark olup olmadığının tespit edilmesi amacıyla "t" testi ve "tek yönlü varyans analizi" (Anova) kullanılarak yorumlanmıştır. Yapılan çalışma sonucunda sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına yönelik yeterliliklerinin kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygu, tutum ve kaygı düzeyleri arasında genel olarak doğrusal ilişki olduğu görülmüştür. Öğretmen yeterliliğinden en çok etkilenen faktörün tutum faktörü olduğu, öğretmen yeterliliği arttıkça tutum düzeyinin de arttığı gözlenmiştir. Öğretmen yeterliliğinden en az etkilenen faktör ise duygu olarak gözlenmiştir. Duygu faktörü cinsiyet, deneyim süresi ve yakın çevresinde engelli birey olma durumlarından da etkilenmektedir. Many mainstreaming students receive education in all public and private schools under the Ministry of National Education. For this reason, primary school teachers are important for inclusive students who are studying at the primary level, which is the first step of education. There is an important relationship between the knowledge and education level of classroom teachers about these students and their emotions, attitudes and concerns. The aim of this study is to examine the relationship between the sufficiency of classroom teachers towards inclusive practices and emotional attitudes and concerns about inclusive education. Relational screening model, one of the quantitative research methods, was used in the research. The study was carried out with 150 randomly selected classroom teachers working in private and public schools on the European Side of Istanbul, in the 2019/2020 Academic Year. In order to collect data, "Sentiments, Attitudes and Concerns About Inclusive Education Scale Revised (SACIE-R)" and "The Teacher Efficacy for Inclusive Practice (TEIP)" were used to collect data. At the end of the research, a significant relationship was found in all sub-dimensions of both scales. The collected data were analyzed using the "t" test and "one-way analysis of variance" (Anova) to determine whether there is a significant difference between the groups according to certain factors (variables such as gender, duration of experience, in-service training, being a disabled person around). As a result of the study, it was observed that there was a positive linear relationship between the levels of emotions, attitudes and anxiety of classroom teachers' and their efficacy for mainstreaming practices. It was observed that the factor most affected by teacher competence was the attitude factor, and as the teacher competence increased, the attitude level also increased. The factor least affected by teacher competence was observed as emotion. The emotion factor is also affected by gender, duration of experience, and being a disabled person in the immediate environment.
Collections
The following license files are associated with this item: