Üstün yetenekli çocuklarda yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerinin incelenmesi
Abstract
Bu çalışmanın amacı, üstün yetenekli çocukların yaratıcılık ile eleştirel düşünme becerilerinin incelenmesidir. Araştırma örneklemi 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul'daki Bilim ve Sanat Merkezine devam eden 221 çocuktan oluşmaktadır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Çalışmada, öğrencilerin yaratıcılık düzeylerini belirlemek için Torrance Yaratıcı Düşünme Testi, eleştirel düşünme becerilerin ölçmek için Cornell Eleştirel Düşünme Testi Düzey X ve araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formundan yararlanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22.0 istatistik programı kullanılmış ve toplanan veriler Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, Bağımsız t-Testi, Tek Faktörlü Varyans Analizi, Post Hoc-Tukey Testi ile analiz edilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda üstün yetenekli çocukların Torrance Yaratıcı Düşünce Testi (TYDT) alt boyutları ile Cornell Eleştirel Düşünme Testi X(CEDTX) alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. CEDTX ile TYTD Şekilsel Form alt boyutları puanlarının cinsiyet değişkenine göre kızlar lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. TYTD Sözel Form alt boyutu puanı okul türü değişkenine göre özel okul lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. TYDT Şekilsel Form alt boyutu, CEDTX Toplam Eleştirel Düşünme ile alt boyutları puanlarında okul öncesi eğitim değişkenine göre okul öncesi eğitimi alanlar lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. TYDT ile CEDTX toplam puanları yaş, sınıf değişkenlerine göre anlamlı bir fark bulunmuştur. Ancak üstün yetenekli öğrencilerin TYDT ile CEDTX puanları ile Bilim ve Sanat Merkezi yetenek alanları, kardeş sayısı, doğum sırası, doğum sırası, ebeveynlerin eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. The aim of this study is to examine the creative thinking and critical thinking skills of gifted children. The research sample consists of 221 children in which attending the Science and Art Center in Istanbul in the 2018-2019 academic year. In the study Correlational research design has been used which is one of the quantitative research methods. In the study, the Torrance of Creative Thinking Test (TCTT) has been applied to determine creativity levels of students, the Cornell Critical Thinking Test Level X (CCTTX) has been applied to measure the critical thinking skills of students, and a personal information form has been applied for information such as age, gender, etc. of students. The SPSS 22.0 statistical program has been used in the data analysis and the collected data were analyzed with Pearson Product Moments Correlation Coefficient, Independent t-Test, Single Factor Analysis of Variance, Post Hoc-Tukey Test. As a result of the research, a statistically significant relationship was found between the Torrance of Creative Thinking Test (TCTT) sub-dimensions and the Cornell Critical Thinking Test X (CCTTX) sub-dimensions of gifted children. A statistically significant difference has been found in favor of girls between CCTTX and TCTT Formal Form sub-dimensions scores according to gender variable. A statistically significant difference has been found in favor of private schools for the TCTT Verbal Form sub-dimension score according to school type variable. A statistically significant difference has been found in favor of those who received pre-school education in the scores of the TCTT Modal Form sub-dimension, CCTTX Total Critical Thinking, and sub-dimensions according to the preschool education variable. A statistically significant difference has been found between TCTT and CCTTX total scores according to age and class variables. However, it was observed that there was no statistically significant difference between TCTT and CCTTX scores of the gifted students according to the Science and Art Center talent areas, the number of siblings, the birth order, and the educational status of parents.
Collections
The following license files are associated with this item: