Hesaplamalı düşünmenin öğretimine ilişkin özyeterlik algısı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması
Abstract
Çalışmanın amacı, hesaplamalı düşünmenin öğretimine ilişkin özyeterlik algısını ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek ve bu algıyı bazı demografik değişkenlere göre incelemektir. Oluşturulan form 378 BÖTE öğrencisine uygulanmıştır. Örneklem rastgele yöntemle ikiye bölünmüştür (n1=189; n2=189). İlk grup üzerinde açımlayıcı faktör, diğer grupta doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. AFA sonucunda, ölçeğin 31 madde ve 4 alt boyuttan oluştuğu belirlenmiştir. Bu alt boyutlar alanyazın doğrultusunda problem oluşturmanın öğretimi (Faktör1), algoritmik düşünmenin öğretimi (Faktör 2), değerlendirmenin öğretimi (Faktör3) ve dersin planlanması ve hesaplamalı düşünmeye ilişkin öğretim yöntemleri (Faktör4) olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin tamamı için Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .92 iken her bir alt boyut için bu değer .94 ile .97 arasındadır. Ölçek toplam varyansın % 77,91'ini açıklamaktadır. AFA ile belirlenen faktör yapısı DFA ile doğrulanmıştır. Ölçek, öğretmen adaylarının hesaplamalı düşünmenin öğretimine ilişkin özyeterlik algılarını belirlemede geçerli güvenilirdir. Hesaplamalı düşünmenin öğretimine ilişkin özyeterlik algısı dördüncü sınıflarda üçlere göre; bölümü isteyerek seçen öğrencilerde diğerlerine göre daha yüksektir. Erkeklerin algoritmik düşünme becerilerinin öğretimi ve değerlendirmenin öğretimine ilişkin algıları kadınlara göre daha yüksektir. Öğretmenlik yapmak isteyenler, dersin planlanması ve hesaplamalı düşünmenin öğretiminde kendilerini daha yeterli algılamışlardır. This study aims to develop a valid and reliable scale to measure self-efficacy perceptions of pre-service information and communication teachers towards computational thinking (CT) and to investigate self-efficacy perceptions towards teaching self-efficacy by some demographic variables. This study was conducted in general survey model with 378 students of Computer Education and Instructional Technologies. The sampling of the study participants divided into two sets using random method (n1=189; n2=189). Confirmatory factor analysis was performed on the first group and confirmatory factor analysis was performed on the other group. The final version scale includes four factors titled Teaching to build a problem (Factor1), algorithmic thinking (Factor2), Teaching assessment (Factor3) and Planning and teaching CT (Factor4) and 31 items. The Cronbach alpha reliability coefficient for the whole scale was .92 while for each subscale it ranged from .94 to .97. The scale explains 77.91% of the total variance. The factor model obtained via EFA was confirmed with CFA. Accordingly, the scale was found valid and reliable to detect self-efficacy perceptions of pre-service teachers towards teaching computational thinking. Self-efficacy perception towards teaching CT was found higher in fourth grade compared to third grade; and higher in male students compared to female pre-service teachers among the students who intentionally preferred to study in the department. Perceptions of male pre-service teachers towards teaching algorithmic thinking and teaching assessment were found higher than the perceptions of female pre-service teachers. Those who want to work as teachers had higher selfefficacy perception towards planning course and teaching computational thinking.