Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorÇaka, Ali İrfan
dc.date.accessioned2022-03-07T12:49:11Z
dc.date.available2022-03-07T12:49:11Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12445/2086
dc.descriptionDanışman: Prof. Dr. Binyamin Birkan.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada otizm spektrum bozukluğu tanısı olan bir öğrenciye ileri düzey teknolojik bir cihazla sunulan kendini yönetme stratejilerinin coğrafya dersi kazanımlarına olan etkisi, tek denekli araştırma desenlerinden davranışlar arası yoklama denemeli çoklu yoklama deseni kullanılarak araştırılmıştır. Bu amaçla araştırmaya otizm spektrum bozukluğu tanısı almış 19 yaşında erken bir öğrenci katılmıştır. Coğrafya dersi kazanımları için Marmara, Karadeniz ve Akdeniz bölgeleri seçilmiştir. Araştırmanın uygulama evresinde katılımcının coğrafya dersi kazanımlarını önceden belirlenen ölçütü karşılar düzeyde gerçekleştirdiği ve farklı koşullara genelleyebildiği görülmüştür. Ayrıca katılımcının uygulama sona erdikten 2., 4. Ve 6. Haftalarda alınan yoklamalarda elde ettiği kazanımları sürdürdüğü görülmüştür. Araştırmada elde edilen bulgular otizm spektrum bozukluğu olan bireylere ileri teknoloji ile sunulan kendini yönetme stratejilerinin coğrafya dersi kazanımlarına hedeflenen yönde etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.en_US
dc.description.abstractIn this study, the effect of self-management strategies presented to a student with autism spectrum disorder with an advanced technological device on the achievements of geography lesson was investigated by using a single-subject research design, a multiple probe design across behaviors. For this purpose, a 19-year-old early student who was diagnosed with autism spectrum disorder participated in the study. Marmara, Black Sea and Mediterranean regions were chosen for geography lesson outcomes. In the implementation phase of the research, it was observed that the participant achieved the geography lesson achievements at a level that met the predetermined criteria and could generalize to different conditions. In addition, it was observed that the participant continued the gains obtained in the probes taken in the 2nd, 4th and 6th weeks after the intervention ended. The findings of the study indicate that self-management strategies offered to individuals with autism spectrum disorder with advanced technology have a targeted effect on the achievements of geography lessons.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherBiruni Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectOtizm Spektrum Bozukluğuen_US
dc.subjectAkademik Becerileren_US
dc.subjectKendini Yönetmeen_US
dc.subjectİleri Teknolojien_US
dc.subjectAutism Spectrum Disorderen_US
dc.subjectAcademic Skillsen_US
dc.subjectSelf-Managementen_US
dc.subjectAdvanced Technologyen_US
dc.titleOtizm spektrum bozukluğu olan bireylere ileri teknoloji yoluyla sunulan kendini yönetme stratejilerinin coğrafya dersi kazanımlarına etkisien_US
dc.title.alternativeThe effect of self-management strategies offered to individuals who have autism spectrum diseorder thought advanced technology on geography lecture outcomesen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage80en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess