Hemiparetik serebral palsili bir çocukta bimanuel eğitimin aktivite performansı üzerine etkisi- olgu raporu
Abstract
Amaç: Çalışmanın amacı hemiparetik serebral palsili (SP) bir olguda, bimanuel becerilere yönelik
ergoterapi müdahalesinin, aktivite performansı üzerindeki etkisini araştırmaktı. Gereç ve Yöntem:
Çalışmaya 12 yaşında hemiparetik SP tanısı ile takip edilen bir çocuk alındı. Bimanuel becerileri
değerlendirmek için; çocukların el deneyimi anketi (ÇEDA) uygulandı. Aktivite performansını
değerlendirmek için Kanada Aktivite Performans Ölçümü (KAPÖ) kullanıldı. Tedavi programı için bimanuel
becerileri geliştirmeye yönelik ergoterapi aktiviteleri uygun görüldü. Müdahale süresince, amaca uygun
olarak seçilen bimanuel aktiviteler, haftada 1 gün 90 dk.’lık seans şeklinde 8 hafta boyunca uygulandı.
Sonuçlar: Değerlendirme sonucunda etkilenmiş elin kullanımını gerektiren aktivitelerde kısıtlılık olduğu,
çocuğun test parametreleri içindeki iki elin birlikte kullanımını gerektiren 29 aktiviteden 14’ünü bağımsız
olarak yapabildiği kaydedildi. Çocuk ve aile için önemli görülen aktiviteler sırasıyla ‘’düğme ilikleme,
fermuar çekme, kemer takma, saç bağlama ve işitme cihazı takma’’ olarak belirlendi. Müdahale
sonucunda bağımsız olarak gerçekleştirilen bimanuel aktivite sayısının 14’ten 19’a çıktığı görüldü.
Uygulanan ergoterapi müdahalesinin bimanuel becerileri artırmada etkili olduğu görüldü. Tartışma:
Hemiparatik SP’li çocuklarda bimanuel aktivitelerle yapılacak eğitim çocuğun bimanuel kullanım
becerilerini geliştirecek ve bu aktivitelerin günlük hayata adaptasyonu ile aktivite performansından duyulan
tatminin artacağı düşünülmektedir. Objectives: The aim of this study was to investigate the effect of bimanual training on occupational
performance in a child with hemiparetic cerebral palsy. Material and Method: A child aged 12 years with
CP was admitted to the study. To evaluate bimanual skills; Children's Hand Experience Questionnaire
(CHEQ) was applied. The Canadian Occupational Performance Measure (COPM) was used to assess
occupational performance of the child. Activities to improve bimanual skills for the treatment program
seemed appropriate. During the intervention, selected bimanual activities were conducted for 8 weeks,
one day per week for 90 minutes each day. Results: Child could independently perform 14 of the 29
activities requiring the use of two hands in the test parameters. Occupations that are considered to be
important for the child are determined as ''fastening and adjusting clothing (i.e. button, zip or belt
fastening), applying and removing personal devices and styling, brushing, and trimming hair'' respectively.
The number of independent bimanual activities increased from 14 to 19. The bimanual training was
effective in increasing bimanual daily living skills. Discussion: In hemiparetic cerebral palsy, bimanual
activity training improves the child's abilities and increases the satisfaction with adaptation to daily life and
occupational performance.